#Zdrowa dieta
16 grudnia 2021

Rola nienasyconych kwasów tłuszczowych w organizmie

Czym są nienasycone kwasy tłuszczowe?

Według podstawowego podziału tłuszcze dzielimy na nasycone kwasy tłuszczowe i nienasycone kwasy tłuszczowe. Nasycone kwasy tłuszczowe to głównie: tłuszcze zwierzęce, masło, a także olej palmowy. Źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych znajdziemy na przykład w olejach roślinnych, awokado, migdałach, orzechach, czy rybach morskich. Tłuszcze w diecie często są kojarzone negatywnie. Jest to wielki błąd – zdrowe tłuszcze są nam potrzebne, by dostarczać organizmowi energii, wspomagają proces trawienia, ułatwiają przyswajanie substancji odżywczych, a także są nośnikami witamin A, D, E i K. Nienasycone kwasy tłuszczowe możemy podzielić na jednonienasycone (omega-9) i wielonienasycone (omega-3 i omega-6). 

Nienasycone kwasy tłuszczowe w oleju lnianym

Kwasy omega-3

Rodzaj wielonienasyconych kwasów tłuszczów wykazujący szereg właściwości prozdrowotnych. Kwas omega-3 charakteryzuje się ostatnim wiązaniem podwójnym w łańcuchu węglowym znajdującym się przy trzecim od końca atomie węgla. 

Kwasy omega-3 dzielimy na:

  • EPA (kwas eikozapentaenowy) – źródłami tego kwasu są głównie ryby: tuńczyk, łosoś, wątroba dorsza, makrela, czy śledź i owoce morza. Kwas EPA wykazuje działanie antyoksydacyjne i antyalergiczne. Ma także pozytywny wpływ na kondycję naszych włosów, skóry i paznokci. Wspiera pracę serca i mózgu oraz wspomaga prawidłowe działanie gospodarki hormonalnej. Wpływa na układ sercowo-naczyniowy.
  • DHA (kwas dokozaheksaenowy) – podstawowy element budulcowy błon komórkowych fotoreceptorów siatkówki oka. Stanowi główny budulec błon komórkowych neuronów naszej kory mózgowej i stymuluje wzrost komórek nerwowych. Znajdziemy go w tłustych rybach morskich, orzechach włoskich, czy siemieniu lnianym.
  • ALA (kwas alfa-linolenowy) – silny antyoksydant. Chroni nasz organizm przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Bogate źródła kwasu ALA to: olej lniany, olej rzepakowym tłoczony na zimno, siemię lniane, pestki dyni i orzechy włoskie.

Kwasy omega-6

Omega-6 to rodzina kwasów w której wiązanie podwójne występuje przy 6. węglu, licząc od metylowego końca łańcucha.

Zaliczamy do nich 

  • kwas linolowy – LA – główny przedstawiciel kwasów omega-6, 
  • kwas γ-linolenowy – GLA,
  • kwas arachidonowy – AA.

Źródła kwasów omega-3 i omega-6 w pożywieniu

  • olej słonecznikowy,
  • olej wiesiołkowy,
  • olej kukurydziany,
  • olej rzepakowy,
  • olej ogórecznikowy,
  • olej lniany nieoczyszczony z pierwszego tłoczenia na zimno

Kwasy omega-9

Kwasy tłuszczowe omega-9 nie są uznawane za niezbędne kwasy tłuszczowe ze względu na to, że nasz organizm jest w stanie samodzielnie je syntetyzować. Jednak nie oznacza to, że nasz organizm produkuje je w wystarczających ilościach.

Głównymi przedstawicielami kwasów omega-9 są:

  • kwas oleinowy – główny przedstawiciel kwasów omega-9, odpowiedzialny za budowanie osłonek włókien nerwowych (osłonek mielinowych). Pomaga w walce ze stanami zapalnymi i insuliopornością, nadciśnieniem tętniczym, czy miażdżycą,
  • kwas elaidynowy

Kwasy tłuszczowe omega-9 znajdziemy w:

  • oliwie z oliwek,
  • oleju z migdałów,
  • oleju z awokado,
  • oleju sezamowym,
  • oleju słonecznikowym, 
  • oleju z pestek dyni.

Cookies

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies. Dalsze korzystanie z niej oznacza ich akceptację.

Nowy cennik

Szanowni Pacjenci, informujemy że od 1 stycznia zmianie uległy ceny za usługi, szczegóły dostępne w zakładce cennik.